One minute coaching komt oorspronkelijk uit de topsport: Victor Mion, de schrijver van het boek, is een voormalig tennis coach van toptennissers. Tussen twee games had hij slechts 60 seconden om iets te zeggen tegen zijn spelers. Hoe ze hun racket vast moeten houden, weten ze zelf ook wel. In die 60 seconden willen ze dátgene horen wat hun de wedstrijd laat winnen. Ze hebben een duwtje in de rug nodig om hun doelen te bereiken. Deze technieken kunnen ook worden ingezet in het bedrijfsleven.
Soms kan een gesprek van één minuut namelijk effectiever zijn dan een gesprek van een uur. Het is mogelijk om direct tot de kern te komen, en daarmee onderscheidt deze vorm van coaching zich dan ook van de andere, reguliere vormen van coaching. Het boek bestaat uit dertig verschillende verhalen waarin Victor Mion uiteenzet hoe deze vorm van coaching in zijn werk gaat. Het is gebaseerd op de vier communicatietechnieken die worden gebruikt om de mentale stemming te beïnvloeden, namelijk complimenteren, inspireren, provoceren en confronteren.
"Wanneer iemand in een korte tijdspanne wilt inspireren en coachen, dan is het van belang om een bepaalde mindset te hebben die daarbij aansluit. Korte en krachtige interventies waarin een bepaalde communicatietechniek de overhand heeft. Bijvoorbeeld provoceren of complimenteren. Het boek leest erg vlot en er komen veel herkenbare situaties in voor. Het is to the point en erg praktisch! Let wel op: op de Vlaamse werkvloer zijn de technieken te "direct" en dus niet bruikbaar."
Terug naar overzicht